Informacje dla uczestników
Podstawowe informacje dla uczestników programu „Doktorat wdrożeniowy”
1. Umowa trójstronna
Umowa zawierana pomiędzy trzema stronami: doktorantem, partnerem (pracodawcą doktoranta) oraz uczelnią. Wzór umowy udostępniany jest doktorantom poprzez przesłanie na adres e-mail w domenie @pw.edu.pl w pierwszym roku kształcenia w Szkole Doktorskiej – po podpisaniu przez uczelnię i MEiN umowy o finansowaniu.
Umowa sporządzana jest w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeżeli przekazany przez uczelnię wzór umowy wymaga naniesienia zmian, dokument po korekcie rozpatrywany jest przez dział prawny
i wymaga akceptacji.
Podpisanie umowy trójstronnej warunkuje wypłacenie stypendium w pierwszym roku udziału w programie.
2. Stypendium
Każdy uczestnik Szkoły Doktorskiej nieposiadający stopnia doktora otrzymuje stypendium doktoranckie. Obecnie uczestnik programu „Doktorat wdrożeniowy” otrzymuje stypendium w wysokości 3 450,00 zł. Ważne! Po miesiącu, w którym doktorant uzyskał pozytywny wynik oceny śródokresowej, kwota stypendium zostaje zwiększona do 4 450,00 zł.
Stypendium doktoranckie jest wypłacane przez cały okres kształcenia w Szkole Doktorskiej (również w okresie wakacyjnym), maksymalnie przez okres 4 lat, pod warunkiem zatwierdzenia przez Ministerstwo kolejnych raportów rocznych.
Począwszy od stycznia danego roku akademickiego, do czasu zatwierdzenia raportu rocznego przez Ministerstwo, Uczelnia wypłaca doktorantom wdrożeniowym stypendium doktoranckie w wysokości przysługującej doktorantom w Szkole Doktorskiej PW. Po otrzymaniu informacji o zatwierdzeniu raportu rocznego przez Ministerstwo, wypłacana jest różnica pomiędzy stypendium w wysokości subwencyjnej, a wdrożeniowej, z wyrównaniem od października danego roku akademickiego.
3. Praktyka dydaktyczna
Wychodząc naprzeciw potrzebom uczestników programu zostały ustanowione warunki realizacji praktyki dydaktycznej dla doktorantów, które uwzględniają możliwość odbycia godzin dydaktycznych w miejscu pracy doktoranta.
Rekomendowane formy pracy dydaktycznej obejmują:
1) samodzielne prowadzenie zajęć dydaktycznych;
2) współprowadzenie zajęć dydaktycznych;
3) wsparcie dla nauczyciela akademickiego prowadzącego zajęcia dydaktyczne w ich przygotowaniu:
a) przygotowanie materiałów wykładowych,
b) przygotowanie stanowisk pomiarowych,
c) opracowywanie ćwiczeń w wersji zdalnej,
d) opracowywanie instrukcji laboratoryjnych,
e) współprowadzenie fragmentów zajęć;
4) opieka nad praktykantami w zakładzie pracy doktoranta wdrożeniowego (poświadczona przez osobę uprawnioną do reprezentowania podmiotu i zawierająca informację o obciążeniu czasowym doktoranta);
5) opieka nad dyplomantami (pomoc w badaniach, przygotowywaniu publikacji etc.);
7) prowadzenie szkoleń/kursów w zakładach pracy doktorantów wdrożeniowych (poświadczona przez osobę uprawnioną do reprezentowania podmiotu i zawierająca informację o obciążeniu czasowym doktoranta);
8) koordynacja wizyt studyjnych studentów w zakładach pracy doktorantów wdrożeniowych (poświadczona przez osobę uprawnioną do reprezentowania podmiotu i zawierająca informację o obciążeniu czasowym doktoranta).
4. Raport roczny
Raport roczny to dokumentacja składana do Ministerstwa Edukacji i Nauki w celu weryfikacji poczynionych przez doktoranta postępów w pracy nad doktoratem wdrożeniowym. Formularz raportu udostępniany jest poprzez przesłanie na adres e-mail w domenie @pw.edu.pl.
W wyznaczonym terminie doktorant przesyła uzupełniony raport roczny drogą elektroniczną e-mail na adres doktorat.wdrozeniowy@pw.edu.pl. Po wstępnej weryfikacji doktorant jest proszony o uzupełnienie braków lub korektę, jeżeli nie ma uwag do raportu – dokumenty przesyłane są przez system OSF do MEiN. Weryfikacja raportów przez ekspertów ministerialnych trwa zwykle kilka miesięcy. O ewentualnych zwrotach lub konieczności uzupełnienia raportu doktoranci są informowani niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia z MEiN.
Raport roczny składa się z trzech części:
1) Część 1 -> podstawowe informacje o doktoracie
W tej części należy podać podstawowe dane oraz stan realizacji doktoratu, zgodnie z indywidualnym planem badawczym, ze wskazaniem wyrażonego w procentach stopnia zaawansowania
od początku realizacji doktoratu.
2) Część 2 -> opis postępów doktoranta w realizacji doktoratu
Postępy w zakresie działalności naukowej oraz wdrożeniowej muszą być przedstawione w taki sam sposób zarówno w raporcie rocznym (cz. II – opis postępów), jak i w IPB/ dokumentach do oceny śródokresowej.
Ważne! Jeśli będą rozbieżności w powyższych dokumentach lub postępy nie będą się pokrywały, raport zostanie odrzucony.
Jako dokumenty potwierdzające upowszechnianie badań naukowych i prac wdrożeniowych należy załączyć wyłącznie te, które faktycznie nimi są m.in.: wystąpienia konferencyjne, publikacje, patenty. Certyfikaty wskazujące na ukończenie kursów bądź innego rodzaju podnoszenie kwalifikacji nie są dokumentami potwierdzającymi upowszechnianie badań naukowych i prac wdrożeniowych.
System przyjmuje maksymalnie 3 załączniki w rozmiarze 10 MB.
W przypadku braku takich dokumentów, należy przedstawić wyjaśnienie takiego stanu rzeczy.
3) Część 3 -> stan realizacji doktoratu
W tej części raportu należy umieścić informację, czy doktorat jest realizowany zgodnie
z założeniami / harmonogramem. W przypadku jakichkolwiek zmian lub opóźnień, należy podać powód zaistniałej sytuacji oraz przedstawić rozwiązanie.
Ważne! W tej części jest możliwość uzasadnienia wszystkich zmian oraz wyjaśnienia problematycznych kwestii.
Do raportu rocznego dołącza się również dwie opinie – promotora oraz opiekuna pomocniczego z ramienia firmy.
Opinia promotora i opiekuna pomocniczego muszą odnosić się do wykonanych zadań naukowych oraz wdrożeniowych, informacje o realizacji programu kształcenia są z punktu widzenia Ministerstwa nieistotne.
Opinie promotora i opiekuna pomocniczego muszą być indywidualne oraz odnosić się odpowiednio do działalności naukowej (promotor) bądź wdrożeniowej (opiekun z ramienia firmy) – nie mogą mieć takiej samej treści.
5. Zmiany w realizacji doktoratu wdrożeniowego
Wszelkie zmiany wprowadzone w doktoracie wdrożeniowym, w szczególności zmiana:
- promotora
- opiekuna pomocniczego
- tematyki doktoratu
- dyscypliny
- wymiaru zatrudnienia
- pracodawcy
wymagają uzyskania zgody Ministerstwa.
W przypadku konieczności wprowadzenia którejkolwiek z ww. zmian, prosimy o niezwłoczny kontakt z DOD. W celu ułatwienia doktorantom wnioskowania o wprowadzenie zmiany, w najbliższym czasie udostępniony zostanie formularz zmiany, określający zakres danych oraz dokumentów, które muszą być załączone do wniosku, aby mógł być procedowany w Ministerstwie.